Durant els darrers tres anys, us he anat explicant l'evolució del Projecte de llei de
Eficiència Processal, ja que la seva publicació suposaria un pas de vital importància en la nostra
professió com mediadors.
Mediació com a requisit previ a l'inici d'un procés judicial
Finalment, pel que fa a l'ús previ a acudir als tribunals, dels mitjans
adequats de solució de controvèrsies en via no jurisdiccional com la mediació, per fi
tenim la seva materialització en una llei.
El BOE de 3 de gener de 2025 va publicar la Llei Orgànica 1/2025, de 2 de gener, de mesures a
matèria d'eficiència del Servei Públic de Justícia, que ve a donar resposta a la necessitat
de superar el model tradicional de jutjat unipersonal existent que ja estava present a
el segle XIX, i que responia a les necessitats d'una societat que, aleshores, podia
descriure's com a essencialment agrària, dispersa, poc comunicada i amb grans limitacions
de mobilitat que no té res a veure amb la societat espanyola d'avui, a fi d'adequar la
Administració de Justícia a la situació social actual mitjançant una organització judicial que
operi de forma col·legiada.
El títol II de la Llei conté un gran bloc de reformes, entre les quals hi ha allò relacionat amb la mediació.
En el capítol I, s'introdueixen al nostre ordenament jurídic, al costat de la pròpia
jurisdicció, altres mitjans adequats de solució de controvèrsies en via no jurisdiccional,
com mesura imprescindible per consolidar un servei públic de Justícia
sostenible.
Deixant clara la indiscutible importància constitucional de l'exercici de la potestat
jurisdiccional pels jutges i tribunals, amb la introducció d'aquests mecanismes, ja
consolidats en el dret comparat, es compleix la màxima de la Il·lustració i del procés
codificador: que abans d'entrar al temple de la Justícia, s'ha de passar pel temple de la
concòrdia. En efecte, es tracta de potenciar la negociació entre les parts, directament o davant
un tercer neutral, partint de la base que aquests mitjans redueixen el conflicte social, eviten
la sobrecàrrega dels tribunals i poden ser igualment adequats per a la solució de la
immensa majoria de les controvèrsies en matèria civil i mercantil.
El servei públic de Justícia ha de ser capaç d'oferir a la ciutadania la via més adequada
per gestionar el vostre problema. En uns casos serà la via exclusivament judicial, però en molts
altres serà la via consensual la que ofereixi la millor opció.
adequat de solució de controvèrsies, aporta qualitat a la Justícia i reporta satisfacció als
ciutadans i ciutadanes. En aquest context prenen importància les raons de les parts per
construir solucions dialogades en espais compartits.
Amb aquesta Llei, es pretén recuperar la capacitat negociadora de les parts, amb la introducció de mecanismes que trenquin la dinàmica de la confrontació i la crispació que
envaeix en els nostres temps les relacions socials.
Les disposicions d'aquest títol són aplicables als assumptes civils i mercantils, inclosos
els conflictes transfronterers.
Per a les matèries previstes a l'article 5.2 de la Llei, s'exigirà com REQUISIT DE
PROCEDIBILITAT, perquè sigui admissible la demanda, acudir prèviament a algun mitjà
adequat de solució de controvèrsies dels previstos a l'article 2 de la Llei.
Encara que hi ha algunes excepcions previstes a la mateixa Llei, l'entrada en vigor està
prevista a la DF 38a, que recull que entrarà en vigor als 3 mesos de la seva publicació, és
dir, el 3 d'abril de 2025, per la qual cosa aviat començarem amb la posada en marxa de
aquest sistema que acull la mediació com un mitjà bàsic per a la resolució de
conflictes.