Sovint, a la jurisdicció ordinària succeeix que un problema “s'aïlla”. Sobre ell, s'aporten proves amb els seus arguments de defensa corresponents, i generalment són els jutges els qui, en última instància, dicten una sentència per resoldre el cas en qüestió d'acord amb la llei.
No obstant això, a la mediació és ben diferent: el professional mediador ha de analitzar el problema des d'una visió global i neutral, atenent les diferents perspectives del cas que es puguin donar i sense inclinar-se per cap de les parts.
Aquesta característica fonamental de la mediació, que a priori pot semblar difícil de dur a terme a la pràctica, és la que fa possible que es puguin arribar a explorar i descobrir alternatives que fins i tot les parts podrien no haver pensat, però que proporcionaria beneficis per a les dues persones enfrontades.
Enfrontament vs. diàleg
A la societat actual, la majoria dels conflictes es perceben com a “enfrontaments”, és a dir, es tendeix a pensar que en un litigi entre dues parts sempre n'hi ha una que té la raó (encertada) i una altra que no (equivocada).
Aquest paradigma de polarització del conflicte en benefici de només una de les parts pot agreujar encara més les tensions ja existents ocasionades pel problema en si ja que, en una contesa també intervenen les percepcions, els sentiments i les emocions (les quals el mediador ha de saber desxifrar i interpretar, per així propiciar el desenconament que permeti desbloquejar el conflicte i assolir l'acord).
Precisament el paper del mediador, amb els seus coneixements i habilitats en l'art de la mediació, és el de saber allunyar-se del focus problemàtic i ser capaç de prendre una perspectiva “panoràmica”, prestant atenció a totes les variables possibles i canalitzant el diàleg de manera que la cerca conjunta de les possibles solucions resulti fructífera i la resolució sigui satisfactòria per a ambdues parts.
En post anteriors també parlem sobre un altre dels pilars bàsics sobre els quals se sustenta la disciplina de la mediació: el principi de voluntarietat.