Els espais de treball, com a nucli de convivència d‟interessos personals i professionals, són un lloc idoni perquè sorgeixin conflictes entre les persones. Poques són les empreses que acudeixen als mitjans de prevenció i acció sobre els conflictes al lloc de treball. Conèixer-ne les causes és fonamental per reduir la conflictivitat.
Principals causes en la conflictivitat laboral
Quan pensem en els conflictes al lloc de treball, solem entendre que aquests se circumscriuen a aquells derivats dels incompliments generats tant per l'ocupador com per l'empleat de les obligacions contretes per ambdós en el contracte de treball, o aquelles de naturalesa convencional o legal.
La vulneració de drets, o els incompliments esmentats, si són de certa gravetat o reiterats en el temps, deriven en conflictes irresolubles, que s'acaben judicialitzant després d'un acomiadament o extinció contractual d'una altra naturalesa. Aquests conflictes, també anomenats verticals, solen ser difícilment mediables, si parlem de l'àmbit individual.
Tot i això, el lloc de treball pot ser dins de la seva activitat habitual, un lloc de conflictes provocats per la convivència en uns casos, o pels interessos i expectatives dels membres de l'equip de treball.
Els diferents rols assumits pels membres de la plantilla, les categories professionals i les autopercepcions no solen coincidir.
Ens trobem al lloc de treball treballadors que entenen tenir més vàlua que companys que se situen en un pla superior de responsabilitat, la qual cosa li dificulta tant la seva integració com la seva capacitat de treball en equip. Aquesta circumstància és una font latent de conflictes, que s'incrementarà si no disposem de recursos personals com l'empatia i la humilitat.
Una altra font de conflictes és no disposar d'un líder que treballa des de la talaia de l'autoritarisme. És obvi que forma part del lideratge establir límits, però és una constant font de conflictes, quan aquests límits s'imposen sense el més que necessari establiment de normes prèvies.
Sistemes de prevenció de conflictes
No hi ha millor manera d'evitar els conflictes al lloc de treball que establir-ne sistemes de prevenció. És evident, i no aprofundirem en aquesta circumstància, que el compliment rigorós de la llei i els contractes de treball doten d'una seguretat jurídica les dues parts, que deurien els conflictes dels quals anomenem irreversibles, o difícilment mediables.
No obstant això, tots aquells conflictes no jurídics es podrien prevenir si des de l'empresa s'estableixen les bases mitjançant sistemes de prevenció adequats.
- El principal sistema de prevenció és l'elaboració de protocols que dotin de seguretat jurídica els treballadors de la plantilla en la presa de decisions. Aquests protocols, molt habituals i eficaços a les empreses familiars, doten la plantilla de treballadors, directius i socis de la companyia d'eines per conèixer a priori circumstàncies que són susceptibles de convertir-se en conflictives.
Conèixer les regles del joc, a través de protocols interns, facilita la comunicació interna, i evita conflictes que són latents i poden aflorar en la convivència o les legítimes reclamacions laborals.
- La segona via preventiva és la formació. Resulta necessari, alhora que s'estableixen sistemes de formació en matèries relacionades amb noves tecnologies o formació permanent en adequació a canvis normatius o altres àrees, establir un sistema formatiu per dotar tota la plantilla de recursos per evitar els conflictes al centre de treball.
- La tercera via per evitar els conflictes o per avançar-s'hi una vegada que aquests sorgeixen de forma latent és la que molts autors qualifiquen com “la mediació gerencial”. Es tracta d´aprofitar la capacitat negociadora, empàtica i mediadora de certs directius de la companyia que puguin resultar eficaços per evitar el deteriorament de les relacions entre certs membres, que puguin distorsionar la convivència.
Aquests conflictes que sorgeixen a les empreses, poden suposar un important deteriorament de la pau laboral, cosa que provoca desmotivació i baixada del rendiment del treballador, cosa que repercuteix en baixada de rendiment de l'empresa. Per contra, una bona gestió dels sistemes de prevenció de conflictes en l'àmbit laboral, així com d'actuació sobre aquests, no només provocaran un bon clima de treball, sinó una productivitat empresarial més gran.
Coneix tots els detalls al màster número 1 del sector de la mediació.