Quines habilitats i coneixements ha de tenir un mediador/a, i com pot ajudar les parts a arribar a acords justos i equitatius.
La mediació és una metodologia molt valuosa i efectiva per resoldre conflictes i construir consens. En aquest escrit explorarem algunes competències clau que ha de posseir la persona mediadora per acompanyar eficaçment les parts enfrontades a la creació d'acords sostenibles i satisfactoris.
En què consisteixen les habilitats amb què ha de comptar un mediador i mediadora?
La qualificació del professional de la mediació ha de ser tant formal com continua després. Per accedir als cursos específics que atorguen el títol de mediador, és primordial haver cursat un Gdo. Universitari o FP de gdo. superior. La paciència, la flexibilitat, el bon ànim, la senzillesa, autenticitat, o subtilesa, són característiques que sovint trobarem en els professionals de la mediació. Vegem, a més, algunes habilitats i coneixements clau que han de posseir:
- Comunicar clarament i escoltar de manera activa. Això permet establir un ambient de confiança, diàleg constructiu i respecte mutu. Preguntar, escoltar i reformular és essencial en mediació.
- Empatitzar ràpidament per reconèixer les perspectives i emocions de cada part, identificant-ne els interessos i les necessitats, no només extrínseques, sinó també intrínseques.
- Mantenir la neutralitat i imparcialitat amb fermesa per facilitar eficientment la construcció de consens entre les parts, mostrant, en tot moment, una actitud equilibrada i serena.
- Analitzar i sintetitzar situacions de conflicte. Identificar les arrels del conflicte i fer bones preguntes per ajudar les parts a generar opcions de solució, és una de les competències més transvasals i complexes que ha de posseir el professional de la mediació.
- Gestionar emocions i ajudar les parts a expressar els seus sentiments de manera constructiva i equilibrada.
El lideratge com a valor diferencial per al mediador
Com a competència transversal a les anteriors, i clau per promoure l'intercanvi creatiu des de la imparcialitat, vull destacar la destresa per exercir un lideratge mediador, de manera que les parts enfrontades trobin més atractiu negociar cap a l'acord que no fer-ho. En aquest sentit, promoure microacords i petites aliances implica estimular, de forma permanent, la creativitat de les parts enfrontades. Per això, una eina com la dels atractors motivacionals, facilita al mediador contextualitzar el conflicte, proporciona directrius clares i permet generar nivells de diàleg i intercanvis constructius, considerant els estils de pensament i les motivacions dels participants.
Què són els atractors motivacionals?
Els atractors motivacionals són 6 i el/la mediador/a els fa servir per orientar les seves preguntes i reformulacions al llarg de tot el procés. Ho fa partint des de l'atractor predominant que defineix la postura de cada part enfrontada, orientant futur cap a l'atractor que el segueix en complexitat. Per exemple, des de Seguretat orientaríem a Poder, des de Poder, a Deure, des de Deure a Èxit Personal, des d'Èxit a Pertinença i, des de Pertinença, a Integració. Aplicar atractors motivacionals exigeix al professional ser capaç de contemplar el conflicte des de la seva complexitat i amb plena objectivitat.
Aconseguir-ho serveix per ajudar les parts a identificar els seus interessos compartits i treballar cap a solucions que satisfacin les necessitats mútues. A més, és una eina que dóna importància a la satisfacció de les necessitats intrínseques de les parts enfrontades, afavorint la creació d'acords veritablement sostenibles i valuosos.
Quines són les competències amb què hauria de comptar un mediador/a?
Per últim, m'agradaria reparar sobre la revolució que tenim al voltant degut als avenços tecnològics, comunicatius i, sobretot, de construcció de coneixement gràcies a la IA. Allò que ara considerem complex, aviat no ho serà donant pas a infinitat de nous reptes que les persones hauran d'afrontar amb un únic valor susceptible de ser afegit de part seva: la seva creativitat. Lògicament, els conflictes també es transformaran i la figura del mediador s'erigirà, fins i tot amb més prominència, com la d'un gestor de complexitat, capaç de facilitar la creació de solucions dins de l'única parcel·la a què la tecnologia no accedeix: la de la intuïció.
En aquest sentit, la capacitat d'apoderar els seus clients dins del manteniment d'un criteri autònom i informat, es convertirà en una aportació essencial del professional de la mediació, capaç de facilitar l'espurna creativa i la generació del que és completament nou.
Coneix tots els detalls sobre la mediació i dóna un tomb a la teva carrera professional. Matricula't a l'escola líder del sector.