Hem de tenir en compte el significat de la paraula mediar de llarg a llarg del
temps hem de posar èmfasi en la importància que té el fet de saber com
ensenyar que els educands siguin conscients de tot allò que implica un conflicte i els
diferents factors que el componen.
![La importància del pedagog/a a la mediació 1 frame 2](https://eimediacion.edu.es/wp-content/uploads/2025/02/frame-2-1024x683.jpg)
El docent com a mediador s'ha d'encarregar d'establir una comunicació
efectiva amb els estudiants, per això haurà de: escoltar les seves necessitats i possibilitar
orientació i retroalimentació constructiva. Mitjançant lús de diverses estratègies
pedagògiques per adaptar el contingut i els mètodes d'ensenyament a les característiques individuals dels estudiants, promovent així un aprenentatge significatiu i
personalitzat (Duque i Rodríguez, 2023).
La funció mediadora de la pedagogia estableix un pont entre l'educand i el
coneixement, entre allò que sap i allò que no sap, entre les seves experiències i els conceptes,
entre el present i el futur, impregnant de coneixement epistemològic als
educands perquè comprenguin el context particular d'una manera molt més
complexa.
Per tant, la pedagogia de la mediació proporciona elements valuosos a les diverses
formes de transmissió, formació i intervenció que l'adult pot adoptar davant del
educant. La societat necessita la mediació de l'educació per avançar cap a
valors de sentit i de sana convivència. Els trets d'aquesta educació i els àmbits de
desenvolupament marquen el nord d'aquesta anàlisi oberta i inclusiva. Per això és
imprescindible la formació de mediadors (Belmonte, 2017).
En què consisteix la mediació pedagògica?
La mediació pedagògica possibilita una aposta integral pels processos de formació
de l'educand i dels educadors i està orientada a construir projectes educatius
inspirats en una visió humanitzant de l'educació, cosa que comporta una sèrie
de reptes que exalça les característiques d'un nou rol com a ensenyant (Assmann,
2002; Labarrere, 2003):
- Domini de la disciplina que s'ensenya,
- Capacitat per crear i implementar estratègies pertinents,
- Habilitat per valorar i utilitzar la realitat, experiències, vivències de
estudiants, - Interès per construir i presentar desafiaments que portin estudiants a sentir
plaer per aprendre i destresa per estimular l'autogestió, l'autoregulació
i l'autoavaluació.
![La importancia del pedagogo/a en la mediación 2 frame 1](https://eimediacion.edu.es/wp-content/uploads/2025/02/frame-1-1024x683.jpg)
5 Aspectes clau de la mediació pedagògica
En el pla de la mediació pedagògica on es crea una visió intern i transdisciplinar per part del personal educador sobre els processos d'ensenyament i aprenentatge i, des d'allà, es gesten altres formes estètiques de generar, evolucionar, gestar, reconfigurar, transferir i facilitar-ne la utilització del
coneixement alhora que es promouen noves formes d'educació en què ens impliquem i impliquem les altres persones i allò altre, Per això, s'han de potenciar/tenir en compte cinc aspectes claus (Alzate-Ortiz i Castañeda-Patiño, 2020) :
El psicològic: des del qual es tenen en compte els elements com la
motivació, metacognició, aprenentatge significatiu i capacitat per a
comunicar pertinentment.
El filosòfic: compromet les possibilitats de promoure la reflexió educativa
crítica i oberta, entorn de l'aprenentatge com a centre de les problematitzacions
del coneixement pedagògic que pot realitzar el personal docent, a partir de
accionar curricular.
El polític: des d'on es privilegia l'acció creadora de l'educar i el
comunicar per emancipar-se i emancipar l'estudiantat des de l'escenari
mateix de la formació, de manera que junts adquireixin les habilitats per formar una ciutadania lliure, participativa, democràtica i respectuosa del bé comú. L'educació és en si mateixa una acció política (Freire, 1972).
El pedagògic: per consolidar una visió inter i transdisciplinària de la
ensenyament i aprenentatge des de la lògica de la comunicabilitat i l'estètica
com a ens facilitadors dels processos educacionals contemporanis,
tenint en compte l'essència biològica del benestar natural dels individus
que arriben a ser protagonistes en tot procés de mediació.
El tecnològic: el que permet gestar la mediació a partir de la compressió i
ús pedagògic dels mitjans, els quals reuneixen un sense nombre d'eines
que permeten al personal docent dinamitzar els processos d'ensenyament i
aprenentatge a través del millorament dels canals comunicatius i la
implementació d'altres estètiques educatives més atractives per als estudiants.