L'Augment Alarmant del Ciberassetjament entre Menors: Conseqüències, Estratègies d'Intervenció i Programes Preventius

En els darrers anys, el ciberassetjament entre menors ha experimentat un preocupant augment, reflectint els desafiaments que enfronten els joves a l'entorn digital. Aquest fenomen, alimentat per la creixent presència de les xarxes socials i la tecnologia mòbil, no només impacta negativament en la salut mental i emocional dels menors, sinó que també té repercussions en el rendiment acadèmic i en les relacions interpersonals.

El ciberassetjament es pot manifestar de diverses maneres, des d'insults i humiliacions en línia fins a la difusió d'imatges íntimes sense consentiment. Per als menors que el pateixen, les conseqüències poden ser devastadores, afectant-ne l'autoestima, provocant ansietat, depressió i fins i tot portant-los al suïcidi en casos extrems. A continuació descrivim algunes de les conseqüències que poden tenir aquestes conductes:

• Impacte a l'autoestima: El ciberassetjament pot soscavar la confiança i l'autoestima dels menors, fent-los sentir insegurs i desvalorats. Els atacs i humiliacions en línia constants poden portar a una percepció negativa de si mateixos ia una disminució de l'autoconfiança.
  • Ansietat i depressió: Els menors que són víctimes de ciberassetjament sovint experimenten alts nivells d'ansietat i depressió. L'estrès constant generat per l'assetjament en línia pot desencadenar símptomes d'ansietat, com ara nerviosisme, temor constant o atacs de pànic, així com sentiments de tristesa, desesperança i desànim associats amb la depressió.
  • Aïllament social: El ciberassetjament pot portar els menors a aïllar-se socialment, sentint-se exclosos i sols. Temorosos de ser jutjats o ridiculitzats, poden evitar interactuar amb altres tant en línia com fora de línia, cosa que pot afectar negativament les seves relacions socials i el seu benestar emocional.
  • Problemes acadèmics: L'assetjament online pot interferir significativament amb el rendiment acadèmic dels menors. L'ansietat, la depressió i l'estrès associats amb el ciberassetjament poden dificultar la concentració i l'aprenentatge, cosa que pot resultar en una disminució de les qualificacions escolars i un rendiment acadèmic baix en general.
  • Pensaments suïcides i autolesions: En casos extrems, el ciberassetjament pot portar a pensaments suïcides i comportaments autolesius. Els menors que se senten atrapats en un cicle d'assetjament constant poden arribar a sentir que no tenen sortida i considerar el suïcidi com a única manera d'escapar del dolor i la humiliació.

Què podem fer els professionals?

Davant d'aquest panorama, és fonamental que els professionals, incloent-hi professors, educadors, psicòlegs i treballadors socials, estiguem preparats per afrontar el ciberassetjament de manera efectiva. La detecció primerenca i la intervenció adequada són clau per mitigar-ne els efectes negatius. Els professionals han d'establir canals de comunicació oberts amb els menors, brindar-los suport emocional i proporcionar-los estratègies per fer front a l'assetjament en línia.

La prevenció té un paper crucial en la lluita contra el ciberassetjament. Cal educar els menors sobre l'ús segur i responsable d'internet, fomentar l'empatia i el respecte pels altres a l'entorn digital, i promoure la denúncia de l'assetjament. Els pares i els tutors també tenen un paper fonamental en aquest sentit, supervisant l'ús d'internet dels fills i establint límits clars.

Quins són els programes per abordar aquest fenomen.

Hi ha diversos programes i recursos destinats a prevenir i abordar el ciberassetjament entre menors. Entre els més importants es troben:

• Programa Ciberexpert: Aquest programa espanyol, desenvolupat per la Fundació Telefònica i l'Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (INTEF), ofereix formació a professionals de l'educació per prevenir el ciberassetjament i fomentar-ne un ús segur i responsable de les tecnologies digitals entre els joves.
  • Programa Cyberbullying Research Center: Aquest programa proporciona recursos educatius, investigacions i eines pràctiques per abordar el ciberassetjament en entorns escolars i comunitaris.
  • Stop Cyberbullying: Aquesta organització ofereix recursos i programes de prevenció del ciberassetjament per a pares, educadors i joves, incloent material educatiu, tallers i campanyes de conscienciació.
  • Threats to Children: Aquest programa se centra en la prevenció del ciberassetjament i la protecció dels menors en línia, oferint recursos per a pares, educadors i professionals de la salut mental.

El ciberassetjament entre menors és un problema greu que requereix una resposta integral per part de la societat. A través de l'educació, la intervenció primerenca i la col·laboració entre professionals, pares i comunitats, podem treballar plegats per crear un entorn en línia segur i saludable per als nostres joves.

Si vols seguir formant-te a Intervenció amb menors, coneix tots els detalls al nostre Postgrau en Intervenció amb Menors.