Tècniques de contenció verbal: guia per a educadors i educadores que treballen amb menors

A l'entorn educatiu, els conflictes i les situacions d'alta tensió són inevitables. Els educadors que treballen amb persones menors enfronten el desafiament de manejar aquests moments de manera que mantinguin la calma i la seguretat de tots els involucrats. Les tècniques de contenció verbal són eines essencials per desescalar situacions potencialment conflictives i evitar que s'intensifiquin. Aquest article ofereix una guia pràctica per a educadors sobre com utilitzar aquestes tècniques de manera efectiva.

Comprendre la contenció verbal

La contenció verbal fa referència a l'ús de la comunicació per prevenir o reduir l'escalada de comportaments agressius o disruptius. A diferència de les tècniques físiques, la contenció verbal se centra en el diàleg i la interacció respectuosa per abordar el conflicte. Aquest enfocament no només és menys invasiu, sinó que també promou un ambient de respecte i de cooperació.

Mantenir la calma i el control

El primer pas en qualsevol situació tensa és que l?educador mantingui la calma. Les persones menors sovint responen als senyals emocionals dels adults, de manera que projectar una actitud tranquil·la i controlada pot ajudar a desescalar la situació. Respirar profundament i parlar amb un to de veu suau però ferma pot transmetre tranquil·litat i autoritat.

Escoltar activament

L'escolta activa és fonamental per a la contenció verbal. Això implica prestar atenció plena a allò que la persona menor està dient, sense interrompre ni jutjar. Fer preguntes obertes i repetir el que s'ha sentit per confirmar la comprensió pot fer que la persona menor se senti escoltada i compresa, reduint la necessitat d'actuar de manera disruptiva.

Validar sentiments i perspectives

Validar els sentiments de la persona menor no vol dir estar d'acord amb el seu comportament, sinó reconèixer-ne les emocions. Frases com «Entenc que et sents frustrat» o «Sembla que estàs molt enutjat per això» poden ajudar a calmar la situació en mostrar empatia i comprensió. Aquest reconeixement pot obrir el camí per a una comunicació més productiva.

Utilitzar un llenguatge positiu i neutral i establir límits clars i conseqüències

L'ús del llenguatge és crucial per a la contenció verbal. Evitar frases acusatòries o negatives i optar per un llenguatge positiu i neutral pot reduir la tensió. En lloc de dir «Deixa de cridar», es pot dir «Parlem en veu baixa perquè ens puguem entendre millor». Aquesta tècnica ajuda a enfocar latenció en el comportament desitjat en lloc del comportament problemàtic.

És important que les persones menors comprenguin les regles i les conseqüències de no seguir-les. Establir límits clars i comunicar-ne les conseqüències de manera calmada i consistent pot ajudar a prevenir l'escalada de conflictes. Per exemple, «Si no pots mantenir la calma, necessitarem prendre un descans per parlar-ne més tard».

Oferir opcions i solucions

Donar opcions a les persones menors pot empoderar-les i reduir-ne la resistència. Oferir-los alternatives viables per resoldre la situació els permet sentir que tenen un cert control sobre el desenllaç. Per exemple, «Podem parlar-ne ara o després de classe. Què prefereixes?». Aquesta estratègia no sols desescalarà el conflicte sinó que també fomentarà la presa de decisions responsables.

Utilitzeu el temps d'espera constructivament

El temps despera no ha de ser vist com un càstig, sinó com una oportunitat perquè la persona menor recuperi la calma. Explicar que el temps despera és per ajudar a tots a pensar amb claredat i resoldre el problema de manera més efectiva pot canviar la percepció daquesta tècnica. «Agafarem un minut per calmar-nos, i després parlarem sobre com resoldre-ho junts».

Practicar l'empatia i la paciència

L'empatia i la paciència són essencials a la contenció verbal. Entendre que les persones menors sovint estan aprenent a manejar les seves emocions pot ajudar els educadors a ser més comprensius i menys reactius. Practicar la paciència i recordar que l'objectiu és ensenyar habilitats de maneig emocional, no sols resoldre el conflicte immediatament, és crucial.

Després d'una situació tensa, és útil reflexionar sobre què va passar i com es va manejar. Preguntar-se què va funcionar bé i què es podria haver fet de manera diferent pot proporcionar valuoses lliçons per a futures interaccions. Involucrar les persones menors en aquesta reflexió també els pot ajudar a aprendre de l'experiència i desenvolupar millors estratègies de maneig de conflictes.

Les tècniques de contenció verbal són eines poderoses que poden ajudar els educadors a manejar conflictes de manera efectiva i respectuosa. En mantenir la calma, escoltar activament, validar sentiments, utilitzar un llenguatge positiu, establir límits clars, oferir opcions, fer servir el temps d'espera de manera constructiva, practicar l'empatia i reflexionar sobre cada situació, els educadors poden crear un entorn educatiu segur i positiu. Aquestes estratègies no només desescalaran situacions de conflicte, sinó que també ensenyaran a les persones menors habilitats valuoses per manejar les seves pròpies emocions i comportaments.